יום חמישי, 7 בספטמבר 2023

מודל SWOT



האנליזה לפי מודל SWOT היא אחד השלבים המרכזיים בעת כתיבת תכנית עסקית ובזמן בחינת כל סיטואציה עסקית חדשה.

על פי התוצאות שתקבלו תוכלו להעצים את חוזקות העסק, להציע מענה למגבלות, לאתר ביעילות הזדמנויות להתרחבות עסקית ולהתכונן מראש לאיומים שבסביבתכם החיצונית.

הביצוע של ניתוח SWOT הוא פשוט למדי, וכולל שני צעדים מרכזיים:זיהוי החוזקות (Strengths) והחולשות (Weaknesses) של העסק, המגדירים את סביבתו הפנימית.
זיהוי האיומים (Threats) וההזדמנויות (Opportunities), המצויים בסביבה החיצונית.

נהוג להציג את תוצאות ה- SWOT באופן הבא:



ניתוח SWOT
חוזקות וחולשות


חוזקות וחולשות הם גורמים שנמצאים בשליטתכם, וככאלה ניתנים לשינוי לאורך זמן.
לצורך זיהוי החוזקות שאלו את עצמכם: מה אתם עושים טוב יותר מהמתחרים? היכן הערך שאתם מעניקים ללקוחות גדול יותר?
לזיהוי החולשות, בדקו: מה באפשרותכם לשפר כדי (לכל הפחות) להשתוות למתחרים?
איפה תמצאו את המידע שאתם מחפשים?

התייחסו להיבטים הבאים:

המשאבים שעומדים לרשות העסק, כישורי צוות העובדים, יכולות מקצועיות ייחודיות, מוניטין, שותפויות, נכסים, אופן התפקוד של העסק (שיווק, כספים, ניהול, לוגיסטיקה, שירות, מחקר ופיתוח), אופי התרבות הארגונית.
הזדמנויות ואיומים

‘הזדמנויות’ כוללות מצבים שאם תשכילו “לתפוס” בעיתוי הנכון, יעניקו לכם יתרון תחרותי ואילו ‘איומים’ הם מצבים שעליכם להימנע מהם או להיערך כנגדם.
הזדמנויות ואיומים הם גורמים הנמצאים בסביבתו החיצונית של העסק, ואינם נתונים לשליטתכם.

בדרך כלל יושפעו גורמים אלה משינויים במצב הכלכלי של המשק או מפעולה של מתחרה מוביל בענף.


אולי יעניין אותך גם...



מודל הפירמידה של שיין
עורך ראשי


מבוא מודל הפירמידה של שיין הוא מודל בתחום התרבות הארגונית שפותח על ידי אדגר שיין (אנ') בשנות השמונים של המאה העשרים. המודל עזר להגדיר את המונח "תרבות ארגונית" ונתן לראשונה



איפה תמצאו את המידע שאתם מחפשים?


התייחסו להיבטים הבאים: חקיקה, קשרים עם ספקים, תחרות בענף, מקורות מימון, גודל השוק, מגמות בשוק.

שינויים במשק הם גורמים חיצוניים שאחריהם קל יחסית לעקוב.

למשל: שווקים גיאוגרפיים חדשים נפתחים ואיתם ההזדמנות להרחיב את היקף פעילותכם, התפתחות טכנולוגית חדשה הופכת את השיווק לפלח שוק ספציפי רווחי יותר.
‘ההפתעות’ הבלתי צפויות יגיעו מכיוון המתחרים, אשר, כמוכם, עוקבים אף הם אחר ההתפתחויות הכלכליות, התחיקתיות והטכנולוגיות סביב.

לכן, עליכם לשמור על עירנות תמידית ולבדוק מה הם המהלכים שמבצעים (או מתכננים) שחקנים מרכזיים בענף.
טיפים לביצוע ניתוח SWOT מוצלחרשמו בכל קטגוריה 3-5 סעיפים. הימנעו מיצירת רשימות שאינן נגמרות..
הקפידו על הגדרות מדויקות וספציפיות ככל הניתן.
למשל: ההגדרה “תדמית המותג” לציון חוזקה של העסק היא הגדרה מעורפלת. ההגדרה “תדמית מותג חזקה” היא מדויקת יותר, ואילו ההגדרה “מותג בעל תדמית המוערכת כחזקה ביותר בענף” היא מצוינת.
בחנו את הנתונים בהשוואה לתחרות בענף; כך תוכלו לקבוע האם מדובר בחוזקה או בחולשה.
אם, לדוגמא, 17% רווח שולי הוא נתון שנחשב מצוין, אך מתחרה בענף מציג רווח שולי של 20%, הרי שרווח של 17% ייחשב חולשה ולא חוזקה.
הישענו על עובדות מבוססות ולא על השערות.
אספו את המידע ממקורות חיצוניים, או הפקידו את איסוף המידע בידי גורם נייטראלי שימסור לכם חוות דעת בלתי משוחדת.
נסחו את הממצאים שלכם באופן מניע לפעולה.
לדוגמא: “החדרת מותג חדש לשוק בקצב איטי מידי” היא חולשה המנוסחת באופן המקדם נקיטת פעולה מתקנת.

ניהול עסק הוא משימה מורכבת ותובענית, ללא ספק.
מודל SWOT מאפשר לכם לקחת פסק-זמן מהתפעול השוטף לצורך קיום הערכת מצב, כאשר היתרון הגדול של הכלי הוא שבאמצעותו תדעו לא רק איך העסק מתפקד בהווה, אלא לאן אתם צועדים בחודש הבא ואפילו בשנה הבאה.

בשורה התחתונה זוהי מטרתו של ניתוח SWOT – ללמד אתכם מה קורה עכשיו, ומה יכול לקרות. כך תוכלו להחליט באופן מושכל איך לממש, בכל נקודת זמן, את מלוא הפוטנציאל של העסק.

רוצים להתנסות? לשימושכם ניתוח מתחרים SWOT להורדה:
ניתוח-מתחרים-SWOT




פורסם באתר ksh

לכתבה המלאה לחצו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה